Menu Content/Inhalt
Hem Om Värmland Värmländskt på järnvägsmuseet i Gävle
Värmländskt på järnvägsmuseet i Gävle
Skrivet av Anders Edström   

Nyligen besökte jag och familjen Sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Jag hade glömt bort att stora delar av det första utställningsrummet har tydligt värmländskt tema, även om det inte skrivs ut. Det borde man förstås göra.

Där finns järnvägsbyggaren Nils Ericsons - med ursprung från Långban utanför Filipstad - hästdragna inspektionsvagn högt under taket. Där finns brodern John Ericssons ungdomskonstruktion, loket Novelty från 1829, som tävlade mot bland annat George Stephensons ”Rocket” vid tävlingarna i Rainhill utanför Liverpool. Rocket vann totalt men Novelty uppnådde högsta hastighet och blev känd för sin tysta och smidiga gång. Novelty fick dock avbryta tävlingen på grund av en maskinskada. Det är en fullt körbar kopia som vi nu kan se på museet.

Nils Ericson framför Centralstationen i Stockholm Foto: A. EdströmVidare finns loket Fryckstad, som är Sveriges äldsta bevarade lok. Det byggdes 1855 för att ersätta hästdragna vagnar på Fryckstadbanan mellan sjön Fryken och Klarälven, Sveriges första järnväg för allmän trafik från 1849. Bakom loket står en tågvagn som gick på Kristinehamn-Sjöändans järnväg. Det är Sveriges andra järnväg invigd 1850. 1858 införskaffades det första ångloket som ersatte hästarna som drog vagnarna. De första loken tillverkades i Kristinehamn av vad som sedermera blev ryktbara Kristinehamns mekaniska verkstad. Vagnen på museet användes som jaktvagn åt Karl XV i Säfsnäs men han använde den endast vid ett tillfälle.

Värmland rymmer alltså en stor del av Sveriges tidiga järnvägshistoria och järnvägsmuseet i Gävle är väl värt ett besök. Utmärkt lekavdelning för barn finns men kaféet kunde gärna vara lite mer utvecklat, samt fler lok och vagnar att bese. Läs mer om museet och dess samlingar här.

Anders Edström